Nagy István, a magyar dinnye promóciós programjának beharangozóján felidézte: míg 2002-ben Magyarország volt a világ harmadik legnagyobb görögdinnye-exportőre, a következő években rendkívül negatív folyamatok zajlottak le ezen a területen. Így 2010-ig a 9 ezer hektáros termőterület a felére - 4500 hektárra csökkent. 

Ezt a folyamatot állította és fordította meg a nemzeti dinnyeprogram, aminek köszönhetően ismét nőtt a dinnye termőterülete, és most mintegy kétharmada a 2002-esnek, ami mintegy 11 ezer családnak nyújt megélhetést. Fontos az is, hogy a görögdinnye termelése ellenőrzött körülmények között történjen - fűzte hozzá.

Az államtitkár kitért rá: a feketegazdaság visszaszorítása érdekében a szaktárca bevezette a regisztrációs számot. Továbbá a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) és a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) kiemelt ellenőrzéseket folytat ezen a területen az utóbbi években. Ezek az ellenőrzések az idén is folytatódnak az őstermelők és a dinnyeárusok körében - mondta Nagy István.

Eredményes a nemzeti dinnyeprogram
 

Illusztráció - Szedik a görögdinnyét Jászapátiban 2015. július 7-én. (MTI Fotó: Bugány János)                                                         

Kiemelte: a kormány kiemelt célja a zöldség-gyümölcs ágazat fejlesztése, mivel ebben a szektorban a mostani átlagos évi 2,5 millió tonnás termelés 3,5 millió tonnára emelésével mintegy 100 ezer új munkahely teremthető az országban. Így ez a sikeres vidékpolitika egyik fontos eleme lehet. Az évente és fejenkénti átlagos 15 kilogrammos görögdinnye-fogyasztás növelésével a dinnyetermesztéssel foglalkozó családok is biztosabb jövőt látnak majd maguk előtt, és növelhető a görögdinnyeexport is. Ezért fontos az együttműködés, a most kezdődő görögdinnye-népszerűsítő kampány is - mondta az államtitkár.

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke aláhúzta: a dinnyefogyasztást népszerűsítő program fel kívánja hívni a figyelmet arra, hogy a magyar görögdinnye kiváló minőségű, fogyasztása egészséges. A fogyasztók több új fajta közül is választhatnak - mondta. Külön is megemlítette a kisebb súlyú és a mag nélküli dinnyéket. 

Lipcsey György, az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy a népszerűsítés fontos eszköze a kóstoltatás - ez keddtől egy hónapon át tart - 114 helyszínen több kiskereskedelmi áruházlánc üzleteiben. A promóciós programban részt vesz többek között: a CBA, az Auchan, a Lidl, a Spar, az Aldi és a Metro.